cursor

Proton Logo

rcd

Tabungan (tolong Klik Di sini)

ADSENSE

protection

Ratings and Recommendations by outbrain

Mereka Cool Sbb Jadi Follower saya.. Anda rasa anda cool ? Jadilah Follower saya.. TQ

27 June 2010

Apa itu Internet? - Sedikit Maklumat Buat anda !

Asalamualaikum & salam sejahtera semua !

Kalau anda boleh baca entry ini maknanya anda telah mengunakan & tahu menggunakan INTERNET ! dah berapa lama anda semua terjebak dengan internet ini ? bagi saya aku telah kenal internet sejak tahun 1995 lagi.. masa itu hanyalah gunakan dail up dan juga hanya JARING & TM-NET jer yang ada provider masa tu.. dan hanyalah gunakan line Telekom jer...itu pon masa tu sbb saya aku bekerja sebagai technician di salah sebuah kedai komputer di hometown saya aku, walaupon banyak belajar kat sana tapi di sebabkan untuk sambung study terpaksalah tinggalkan syarikat tu...

 So kat sini just nak sharekan serba sedikit kepada anda semua mengenai apa itu internet lah yer...



Internet, mungkin anda sering mendengar istilah ini dan sudah akrab di telinga anda. Internet sebuah fenomena mengagumkan dalam dua dekad terakhir. Internet mampu menghancurkan struktur budaya bangsa, melalui liputan batas-batas yang tidak pernah terpikirkan sebelumnya, kelajuan pemerataan maklumat dalam masa beberapa saat, mampu membentuk sebuah dunia yang berasingan yang dikenali sebagai dunia maya.


Dalam Internet menjadi lebih murah dan tidak maklumat, siapapun tanpa memandang kelas, umur, pangkat, jantina, status boleh mengakses maklumat tanpa batasan apapun. Semua jenis maklumat yang ada, baik positif atau negatif. di internet tidak ada undang-undang yang menetapkan, kecuali negara-negara di mana pengguna berada. Internet merupakan hutan maklumat, tidak ada orang lain yang dapat menguasai semua maklumat yang terkandung di dalamnya. Internet merupakan sebuah perpustakaan besar. Anda boleh membaca beribu-ribu surat khabar di berbagai negara internet secara percuma. Anda boleh mendengar radio sejumlah sangat banyak dari berbagai negara, bahkan Anda boleh menonton televisyen di internet.


Internet sebagai media pertukaran maklumat dan komunikasi. Internet telefon boleh digunakan sebagai alat untuk percuma ke seluruh pelosok dunia. Internet boleh digunakan juga sebagai sarana bertukar surat elektronik dan SMS percuma ke seluruh dunia. Internet dapat digunakan sebagai alat untuk membentuk rangkaian komuniti rakan. Internet dapat digunakan sebagai sarana ekspresi diri (blog). Internet dapat digunakan sebagai tempat untuk perbincangan tentang topik-topik tertentu.
kehadiran internet sangat penting, internet dapat menambah wawasan dan pengetahuan jika digunakan secara positif.

Jadi internet ini adalah satu medium yang di penuhi dengan apa sahaja.. kita beruntung sbb internet di Malaysia ini tak di sekat atau di tapis.. so pandai2 lah kita mengunakannya sebaik mungkin demi kepentingan kita bersama..... amin.... mcm ustaz lah plk aku ini... heh he he...

apa apa pon happy berbloging happy to surfing internet.... dan Layanzzzz

1 comment: