cursor

Proton Logo

rcd

Tabungan (tolong Klik Di sini)

ADSENSE

protection

Ratings and Recommendations by outbrain

Mereka Cool Sbb Jadi Follower saya.. Anda rasa anda cool ? Jadilah Follower saya.. TQ

02 March 2011

Semut Masuk telinga, dan salah satu cara nak keluarkanya !

Asalamualaikum semua ! Salam sejahtera....



Semut masuk kedalam lubang telinga ? aduhhhhh..... memang tak selesa dan menyeksakan bukan? terutamanya yang selalu bawak motor ..mana taknyer simpan helmat sepah jadi semut bersaranglah dalam helmet ....aduh....abis tu macam mana anda lakukan ? apa korek dengan pengorek telinga ? itu tindakan bahaya sebenarnya sebab secara tidak langsung mendorong semut tersebut masuk semakin jauh kedalam telinga anda... dan lebih teruk lagi semut tersebut mengigit atau menyengat dalam telinga anda (sebab cara mempertahankan diri serangga tersebut) jadi macam mana ana perlu lakukan ? ini salah satu cara nak keluarkannya...

Nak Tahu ?

Halakan lubang telinga anda ke arah cahaya atau suluh lubang telinga tak kira lah dengan menggunakan lampu suluh ker lampu handpone ker nak lagi ganas pakai lampu kereta atau lampu motor tak pon pakai lampu jalan... tapi ingat jangan cuba di jalan raya -atau lampu hologen kang masak gegendang telinga korang den tak tahu yo... sebarang kejadian yang tidak di ingini adalah di luar tanggungjawab saya yer .... tapi dengan menyuluhkan cahaya ke dalam lubang telinga dapat membantu semut (serangga) tersebut untuk mencari jalan keluar (bergantung pada saiz yer - kalau besar dia sama besar dengan lubang telinga anda susah sikit) faktor ini di bantu oleh pencahayaan dan juga haba yang di hasilkan oleh lampu tersebut... macam kita masuk dalam gua lah kan... panduan kita mesti cari cahaya... ok.. selamat mencuba... ini juga boleh di gunapakai untuk serangga kecil seperti kumbang tetapi burung tak boleh tau (ada ker burung boleh masuk lubang telinga - kalau ada berapa besar lah lubang telinga korang weiiii.!!! ha ha ha)

Tetapi jangan sesekali gunakan cara memasukan air paip secara sendiri sebab ini akan menyebabkan semuat tersebut mati kelemasan,.. telinga anda akan di gigit / di sengat dan akan menyebakan anda sakit dalam telinga serta akan menyebakan nanah dan paling berbahaya akan menyebabkan anda kehilangan pendengaran (pekak) eiiii.... takutnya....


Okeylah yer.. kepada semua .. selamat mencuba.... dan bagi anda pulak bagaimana cara keluarkanya.... dan macam biasa Layanzzz ajer !

4 comments:

  1. bagus info ni...
    dulu jiran sblh umah smpi g operation tlinga dia sebab kerengga masuk...

    ReplyDelete
  2. wah seiyes bagus

    dulu masuk gak seranggap

    mmg binggung kot..

    huhu

    ReplyDelete
  3. gitu yek petua tok dukun?? maseh..maseh..

    ReplyDelete
  4. As'kum,

    Eh, gmbar tu bukan Azhar Sulaiman ke?..Tp tak apa..kpd sesiapa yg ada masalah dalam telinga, boleh cuba rawatan penghapusan kotoran yg ada di sini:

    Rawatan Telinga dan Hidung Sumbat

    Semoga berjaya. Tq.

    ReplyDelete