cursor

Proton Logo

rcd

Tabungan (tolong Klik Di sini)

ADSENSE

protection

Ratings and Recommendations by outbrain

Mereka Cool Sbb Jadi Follower saya.. Anda rasa anda cool ? Jadilah Follower saya.. TQ

25 October 2010

Kepentingan Pemadam API.

Asalamualaikum semua, Salam Satu Malaysia…

Bertemu lagi di alam blog… semoga yang sering singgah sini dapat serba sedikit ilmu dan pengetahuan daripada entry entry yang lepas, Bukanlah saya ini sesiapa, Hanya sekabar berkongsi ilmu, yang tak seberapa, mudah mudahan ianya di berkati ALLAH, insallah…

API!  - KECIL MENJADI KAWAN –BESAR MENJADI LAWAN

Pepatah ini seing kita dengar dan kerap kali kita dengar dan rasanya kita sudah arif mengenai apa maksud pepatah ini bukan?

ADAKH KITA TELAH BERSEDIA DENGAN API INI?

            Kalau kita perhatikan setiap isi rumah mempunyai risiko kebakaran, begitu juga dengan kejadian kemalangan jalanraya dan seterusnya mengakibatkan kebakaran, jadi kita perlu bersedia, kerana punca kebakaran adalah api, betul kata pepatah kecil- kecil menjadi kawan – kerana sememangnya kita memerlukan api dalam kehidupan, seperti memasak dan sebagainya… tetapi bila api tersebut telah menjadi besar.. Ianya pasti akan menyebabkan kemusanahan harta benda serta mengorbankan nyawa… oleh itu kita semua perlu bersedia dengan sesuatu langkah untuk mencegah api tersebut dari menjadi pemusnah harta benda dan yang lagi dahsyat lagi kehilangan nyawa, salah satu daripada langkah pencegahan tersebut ialah dengan menyediakan pemadam api di rumah dan juga di dalam kereta, kerana fungsinya yang dapat mencegah api daripada menjadi “BESAR”
Selain daripada itu kita juga boleh menyediakan “Selimut Pemadam Api” tepati cara ini memerlukan seseorang yang sabar dan tidak mudah panik serta telah mendapat latihan serta tunjuk ajar cara cara menggunakan alatan tersebut. 



BAGAIMANA API TERJADI?

Api terhasil apabila tiga bahan bergabung iaitu:

1)      Bahan Api – Kertas, Minyak, Kayu, Kain dan sebagainya
2)      Udara – yang membekalkan oksigen.
3)      Haba & Suhu – Suhu yang tinggi akan menyebakkan terhasilnya api.



PUNCA TERJADINYA KEBAKARAN.

Pada kebiasaanya kebakaran akan terjadi hasil daripada percikan bunga api, ubat nyamuk, lilin, kebocoran gas memasak, litar pintas akibat daripada lebihan bekalan kuasa atau penyambungan yang tidak baik, kerosakkan bahan penebat serta pelbagai lagi punca yang boleh menjadi punca kebakaran.


FAKTOR TERJADINYA KEBAKARAN

Faktor terjadinya kebakaran adalah berpunca daripada 3 faktor,
1)      Faktor semulajadi seperti cuaca panas
2)      Faktor Kemalangan yang di sebabkan oleh kecuaian manusia.
3)      Faktor Khianat, seperti senghaja di bakar.


BAGAIMANA LANGKAH MEMADAMKAN KEBAKARAN YANG DI SEBABKAN OLEH API

Langkah memadamkan api ini ada berberapa langkah, (macam nak ambil krusus bomba pulak kan…)  

1)      Melaparkan API, dengan mengalihkan bahan api yang belum terbakar ke tempat lain, atau mengalih api serta bahan api yang sedang terbakar ke tempat lain juga dengan menghancurkan bahan api yang sedang terbakar supaya api dapat di padamkan dengan mudah.

2)      Melemaskan API, dengan menghalang kemasukkan udara yang membantu pembakaran dengan menutup permukaan bahan api supaya tidak terus terbakar.


3)      Menyejukkan API, sememangnya sifat fizik API adalah panas dan juga sifat fizik Air pula sejuk, jadi sifat yang berlawanan ini dapat menurunkan suhu dan haba ketahap yang lebih rendah, jadi bila suhu dapat di turunkan maka nyalaan juga akan terpadam.

4)      Memutuskan Rantaian Tindakbalas, dengan mengunakan agen pemutus tindakbalas yang sesuai keatas sesuatu tindakbalas yang menyebabkan kebakaran seperti gas karbon dioksida, dan sebagainya.

Jadi sejauhmanakah anda telah bersedia untuk menghadapi API ini?
Adakah anda sudah mempunyai alat pemadam api yang sesuai?
Adakah anda tahu menggunakannya?
Lainlah kalau anda seorang angota Bomba dan Penyelamat saudah pasti ini semua di hujung jari anda sahaja bukan…

JADI APA KEPENTINGAN PEMADAM API INI?

  
Pemadam api ini penting sekiranya dapat di simpan di rumah atau di dalam kenderaan, kerana kalau kita perhatikan di banggunan- banggunan atau kenderaan awam sememangnya terdapat peralatan untuk melawan dan memadamkan api, ini sebagai langkah berjaga jaga dan pencegahan awal untuk melawan api… dengan cara melemaskan api tersebut, biasanya pemadam api ialah dari jenis serbuk, dan ia akan menutupi bahan api dari terus membakar.
Biasanya apa yang kita perhatikan bila terjadinya kebakaran, kita akan panggil bomba melalui talian kecemasan 999, oleh kerana jarak sesuatu bali bomba dan juga kesesakan jalanraya atau keadaan jalan yang sukar di lalui oleh bomba... Maka biasanya apabila jentera bomba sampai kebakaran telah menjadi besar atau kebakaran tersebut telahpun terpadam dengan sendirinya, pada masa itu pastinya telah mengakibatkan kemusnahan harta benda atau telah menyebakan kehilangan nyawa bukan.

Sekiranya di letakkan di dalam kenderaan pula ianya dapat di jadikan alat bantuan segera dengan memadamkan api yang tejadi akibat daripada perlangaran tersebut, kerana saudah pasti setiap pelangaran akan mengakibatkan suhu yang tinggi serta percikan bahan api, jadi kebarangkalaian terjadinya kebakaran adalah tinggi, oleh itu sekiranya ada pemadam api ini sudah pasti ianya dapat di gunakan untuk mencegah api dari marak.

Satu lagi kegunaan pemadam api ini juga dapat mencegah dari tindakkan orang yang tidak bertanggungjawab serta orang yang berniat jahat, tidak kira sama ada di rumah mahu pun di jalanraya, kerana binaan tabung pemadam api ini amat keras ianya mampu di jadikan senjata perlindungan diri  dan juga hasil daripada semburan tersebut boleh menyebabkan sesak nafas dan mengaburkan penglihatan oleh yang demikian ianya dapat menghalang mereka daripada meneruskan niat jahat mereka tersebut… bahaya jugak kan…. Bernas tak idea ini… he he he tapi jangan di salahgunakan pula yer…

Jadi saranan saya seboleh bolehnya dapatkanlah alat pemadam api di letakkan di rumah atau di mana sahaja yang mudah untuk di gunakkan terutamnya di masa masa kecemasan kerana mungkin bukan kita yang memerlukanya pasti akan ada orang lain yang memerlukannya,

Sekiranya anda benar-benar ingin memiliki alat pemadam api ini tetapi tidak tahu bagaimana caranya sila beritahu saya Insallah saya akan usahakan tetapi dengan sedikit modal yang perlu anda keluarkan, kerana apalah harga sebuah pemadam api berbanding dengan nilai harta benda atau nak di bandingkan dengan nilai satu Nyawa… ianya terlalu kecil, anda boleh majukan email kepada saya di akmjrr001@gmail.com  Insallah saya akan bagitahu bagaimana untuk mendapatkannya…. “BUT SAY NO TO SPAM”


Ok lah .. apa komen anda ? dan apa lagi macam biasa Layanzzz ajer !

4 comments:

  1. Saya duduk rumah kondo kt PJ. Management sini dah sediakan host padam api tu di setiap level.

    ReplyDelete
  2. nie dtg sini berhajat ye karim.. dtg 4llow uu la.. jom tukar2 link jom

    ReplyDelete
  3. macam mana nak beli kain ini secara borong? berapa harga boronga? sila emailkan kepada mhr.biz@asia.com

    ReplyDelete
  4. salam dari ane, salut from Indonesia kunjungi saya di Alat Pemadam Api

    ReplyDelete