cursor

Proton Logo

rcd

Tabungan (tolong Klik Di sini)

ADSENSE

protection

Ratings and Recommendations by outbrain

Mereka Cool Sbb Jadi Follower saya.. Anda rasa anda cool ? Jadilah Follower saya.. TQ

12 March 2011

Apa yang tak kena dengan duit nie ?

Asalamualaikum semua.. salam sejahtera….

Cuba korang perhatikan apa yang tak kena dengan duit RM1 nie…

 Nie sebelah depan

 Nie plk sebelah belakang …. 
 Ops jangan pandang belakang.. he he he
dan jangan cucuk belakang jugak yer...


Apa ? no siri dia pelik ? tak der lah pelik mana …. atau korang leh nampak gambar agong tu boleh bercakap ker ? ha ha ha.. lawak kan….

Apa yang korang nampak ? tak ada apa apa ? betul ker ? cuba perhatikan baik-baik….

Hem.. korang perasan tak di hujung2 duit nie ada kesan terbakar ? dan ia seolah2 berpatern (bercorak ) di atas dan juga di bawah duit tersebut… anda tahu kenapa ?
Cuma fist sekali saya nak nasihatkan kawan-kawan semua andainya anda menerima duit mcm nie cuba seboleh-bolehnya minta wang lain dari juruwang, andainya dia enggan terima dan buat penukaran terhadap wang tersebut maka anda fikirkanlah apa yang sesuai dengan duit itu – dan seboleh bolehnya elakkan masuk kan kedalam wallet anda atau simpan di dalam saku anda..

Mesti korang tertanya tanya kenapa kan?

Ok mcm nie sebenarnya duit tersebut kemungkinan telah di gunakan untuk penagih dadah yang mengunakan heroin atau cik putih atau apa sahaja yang di panggil atau di gelar untuk barang tersebut untuk menghisap atau sedut sebuk tersebut semasa di panaskan, jadi akibat daripada memanaskan serbuk tersebut untuk di sedut maka kesan dari panas / api telah menyebakan kesan terbakar kepada duit tersebut (nie dah kira terdesak lah nie.. kira nyawa kat paras hidung jer lagi nie….)

Kenapa duit di pilih?

Kalau nak jawab nie kenapa tak pastilah, tapi maklumat ini saya dapat sejak saya bersekolah lagi dan saya telah kenal dengan seorang bekas penagih dadah yang telah kembali kepangkal jalan, di kata duit seringit di pilih disebabkan oleh beberapa sebab antaranya ialah kerana permukaan kertas duit adalah licin berbanding kertas yang lain, yang kedua sebab nilai dia cuma seringgit kalau nilai dia 50 ringgit sure diorang tak akan guna sebab besar tu beb… banyak barang boleh beli tuh. (betul jugak kan…)

Apa implikasi kalau terima duit tersebut?
 
Antara implikasi andainya anda ambil dan terima duit tersebut adalah,
 
1)      Soal Kesihatan.
 Memang tak di nafikan bahaya akibat daripada aktiviti dan tidakan si penagih dadah nie gunakan duit untuk menghisap “barang” tuh, akan tertinggal sedikit sisa-sia hablur kristal “barang” tu yang akan melekat di permukaan duit tersebut, ianya sukar untuk di tanggalkan kena di kikis… (tengah stim ingat ker nak kikis barang tu weih) jadi sentuhan dengan tapak tangan (yang lembab) akan menjadikan pemindahan “barang” tersebut ke atas kulit – tambahan pula ramai di antara kita yang jarang mencuci tangan dengan sempurna sebelum makan… jadi “barang” ini akan masuk secara oral kedalam tubuh badan kita, secara tidak langsung tubuh badan kita telah mengandungi bahan terlarang.

2)      Soal Keselamatan.
Bayangkan korang masukkan duit tersebut dalam beg duit korang, sisa hablur kristal barang tu berkumpul dalam beg korang… mula mula sedikit lama lama jadi banyak pulak – (pepatah lama – sikit sikit jadi bukit – kalau korang collect mana tahu boleh jual kan, itu pon kalau korang tahu – kalau tak tahu !) dan masa korang pegi airport ker terminal ferry ker mulalah hidung si K9 (anjing polis ler) dapat hidu barang terlarang yang ada berkumpul dalam beg duit korang… hemm masa tu apa lagi gelisah ler si K9 tuh… silap hari bulan di kejar plk korang, apa lagi, mungkin korang akan di “simpan” dalam bilik tahanan dan jugak akan di “proses” – hemm masa tu faham faham sendiri lah kan…dengan kena buat ujian urine, dengan kena check satu badan.. kena selongkar beg korang, tambah plk masa korang kena tahan tu masa ramai orang huh… malu beb !

3)      Soal Moral / Prinsip.
Sejak kita kecik dan sekolah kita telah di dedahkan dengan kempen anti dadah, tetapi anda tidak perasan dengan menyimpan benda sebegini anda seolah olah menyokong penagih dadah – kerana anda ada “alatan” untuk penagih dadah.

Tapi kalau korang nak tukar balik agak-agak anda kena time juruwang tu moddy, tak mahu terima permintaan anda untuk tukar duit tersebut, agak agak apa anda akan lakukan.. pada saya kalau lah juruwang tu tak nak terima saya rela tinggalkan duit Seringgit atas kaunter tu daripada duit yang macam tu masuk kedalam beg duit saya dan saya seboleh bolehnya cuba elakkan duit yang macam nie masuk kedalam beg duit saya.
Jadi bagaimana korang nak lakukan terpulanglah bagi korang semua macam mana korang nak buat dengan duit tu… dan semoga korang terhindar dari sebarang musibah.. amin….

Kalau nak simpan pn tak jadi salah itu hak korang kan… he he he he..Dan macam biasa apa komen korang ? dan macam biasa Layanzzz ajer !

10 comments:

  1. Thanks cz sharing taht info..

    klu mak la kan, apa plak chachier tu x nak tukar duit tu, klu kita bg duit pun ada masa dia x nak, ini time turn kita la plak..KASIK TUKAR JUGAK DUIT YG TU!!

    hahahaha..singgit pun, mana leh tinggal..nnt leh jd duit belanja sekolah anak2 woo

    ReplyDelete
  2. ish risau jugak kadang2 anak ambik bua main duit sehinggit kan buat belanja sekolah ank jer...oh rela kot tinggal kan jer duit kat kaunter..

    ReplyDelete
  3. owh...

    menarik sekali info nih...mmg x pernah tau pun hal begini...terima kasih

    ReplyDelete
  4. bagus info ni.. sebab baru dengar citer cam ni.. lepas ni kena hati2....

    ReplyDelete
  5. terima kasih dgn kasi info ni. baru tahu..

    ReplyDelete
  6. oowh..gitu ka? tak pernah pulak rasanya terima duit mcm tu lagi stakat ni. kalau duit dah krepot2 n koyak tu bese la..
    but let say dpt jugak, n sbb dah tau cerita disebalik kejadian, maka sy akan bt yg sama gak la mcm mn bro MJ bt..:)

    ReplyDelete
  7. pernah jadi kat saya tapi saya tak nak terima, saya minta cashier tu kasi duit yang lain..

    ReplyDelete
  8. mana tahu kalau duit seringgt tu da 2-3 keping tak kemati kita kalau hari2 kna macam tu..tak parak kalau sebulan 100-300 sebulan..cer pikir semua.....

    ReplyDelete